Faculty Of Languages Graduation Project
Permanent URI for this communityhttp://185.252.233.37:4000/handle/123456789/52
Browse
Browsing Faculty Of Languages Graduation Project by Subject "/ psychoanalysis"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Echoes of Narcissus in Modern Literature: A Psychoanalytic View of Narcissistic Characters in D.H. Lawrence’s Sons and Lovers and Gustave Flaubert’s Madame Bovary = أصدا ء نارسيس (النرجسيه) فى الأدب الحديث: تحليل نفسى للشخصيات النرجسية فى" أبناء و أحباء" لديفيد هربرت لورانس و "السيدة بوفارى" لجوستاف فلوبير(October University for Modern Sciences and Arts, 2020) Elsherif, Mariam Mostafa Ahmed IbrahimIn modern literature psychology and psychoanalytic approaches became a matter of interest for many modern writers, especially after the emergence of Freud’s psychoanalytic approaches and theories at the beginning of the 20th century. The theories of psychoanalysis became useful for literary writers who sought to present a realistic portrayal of human experience, as well as an important tool for literary critics in the exploration and analysis of characters’ actions and motivations. One of the psychoanalytic terms which are quite useful in the analysis of modern literary works is ‘narcissism’. In his book On Narcissism: An Introduction (1914) Sigmund Freud discusses narcissism and the narcissistic characters. The term “Narcissism” is derived from the name and character of Narcissus in Greek mythology, a young man who becomes so very fond of himself when he sees his own reflection in the water that he becomes blind to everything and everybody else. Influenced by the myth of Narcissus, Freud developed his theory about the narcissistic character as a person who is consumed by ‘self-love’, is self-centred, has no sympathy or empathy toward others and is only concerned about his own needs. The aim of the study is to explore how self-centeredness and selfishness as a human trait and their destructive consequences on both the society and the individual are reflected in Greek mythology and translated in literature. The study suggests that narcissism as a psychological trait that affects behavior and relationships is a universal concern that is tackled in literature. D.H. Lawrence’s Sons and Lovers and Gustave Flaubert’s Madame Bovary are considered remarkable modern works, presenting complex, narcissistic characters which could be a rich psychoanalytic material for literary analysis. Thus, Characters like Emma Bovary, Gertrude Morel and Paul Morel see nothing in the mirror of life except their own reflection. أصبح علم النفس و التحليل النفسى موضع إهتمام الكثير من الكتاب فى الأدب الحديث و خاصةً بعد ظهور نظريات و منهاج التحليل النفسى لفرويد منذ بدايات القرن العشرين. نظريات التحليل النفسى باتت ذات أهميه بالغة خاصةً لدى أدباء العصر الحديث الذين سعوا لتقديم تصوير حقيقى للتجارب الأنسانية و كذلك أستخدمها النقاد الأدبيون كأداة مهمه لأستكشاف وتحليل أفعال ودوافع الشخصيات فى الأدب. النرجسية هى احدى المصطلحات المهمه فى التحليل النفسى والتى تم إستخدامها ايضاً فى تحليل الأدب الحديث. ناقش عالم النفس سيجموند فرويد النرجسية و النرجسيون فى كتابة "مقدمة: عن النرجسية " (1914). مصطلح النرجسية فى الأصل مشتق من أسم "نارسيس" و هو شخصية من الاساطير اليونانية القديمة. نارسيس وفقاً لللأسطورة هو شاب أصبح مغرمً بإنعكاس صورتة فى الماء مما أغشاة عن رؤية اى شىء سواها. استناداٍ على أسطورة نارسيس طور فرويد نظريتة عن الشخصية النرجسية حيث وصف الشخص النرجسى بأنة شخص غارق فى "حب الذات" فهو متمحور حول ذاتة لا يملك أدنى شعور بالعطف أو التعاطف إتجاة الأخرين فالشخص النرجسى لا يلتفت إلا لأحتياجتة الشخصية. الهدف من هذا البحث هو دراسة مدى تأثير الأنانية والتمحور حول الذات كسمات إنسانية إنعكست فى الأسطورة و ترجمت فى الأدب ودراسة عواقبهم المدمرة على المجتمع و الأفراد. هذة الدراسة تتطرق للنرجسية كسمة نفسية ذات تأثير واضح على سلوك الفرد و علاقاتة حيث تناولها الأدب كقضية إنسانية. تعد الروايتين "أبناء و أحباء" لديفيد هربرت لورانس و "السيدة بوفارى" لجوستاف فلوبير من روائع الأدب الحديث حيث ان هذين العملين يقدمان شخصيات نرجسية شديدة التعقيد مما يفسح مجالا واسعاً للتحليل النفسى والأدبى. بنائاً على ذلك شخصيات مثل إيما بوفرى و جرترود موريل و بول موريل لا يرون شىء فى مرآة الحياة سوى انعكسات لصورهم